3M Poland

Wróć do wszystkich klientów

Wszystko dla serca – 3M pomaga kształcić młodych lekarzy

W połowie czerwca br. zakończyła się pierwsza edycja zainicjowanego przez 3M programu edukacyjnego pod nazwą Akademia Osłuchiwania, kierowanego do przyszłych lekarzy. Celem tej unikalnej inicjatywy jest szeroka edukacja studentów medycyny w zakresie poprawnego osłuchiwania pacjentów, tak by mogli w przyszłości rozpoznawać problemy z sercem już na etapie wstępnych badań. Pomimo pozornie nieskomplikowanego wyglądu, stetoskop jest podstawowym i niezastąpionym narzędziem pracy lekarzy.

Trudno dziś wyobrazić sobie badanie lekarskie bez osłuchu klatki piersiowej. Jednak nim stetoskop zagościł na dobre w gabinetach na całym świecie, przeszedł długą drogę ewolucji. Pierwszy model, zaprojektowany w 1816 roku przez francuskiego lekarza René Laenneca, znacząco różnił się od sprzętu obecnie stosowanego – był to drewniany instrument przypominający cylinder. Rozwiązanie to, choć nieidealne, zrewolucjonizowało proces diagnostyki i umożliwiło bardziej skuteczną pomoc pacjentom. Na przestrzeni lat stetoskop był sukcesywnie modyfikowany, aby dostarczyć lekarzom możliwie najpełniejszej informacji o stanie zdrowia pacjenta. Model słuchawek lekarskich, jaki znamy obecnie, został stworzony i spopularyzowany dopiero w latach 60. XX wieku przez kardiologa Davida Littmanna.

Współczesny stetoskop, choć być może nieco niepozorny z wyglądu, jest narzędziem bardzo zaawansowanym technologicznie, wykorzystującym najnowsze osiągnięcia nauki. W rękach doświadczonych specjalistów, słuchawki lekarskie pomagają ratować ludzkie życie każdego dnia.  Według badań 3M, większość lekarzy internistów (59 proc.) używa stetoskopu przynajmniej raz dziennie[1].

Unikalny projekt dla lepszego leczenia

Każdego roku do lekarzy pierwszego kontaktu zgłasza się około 30 mln Polaków[2], którzy w zdecydowanej większości poddawani są badaniu osłuchowemu klatki piersiowejDoświadczony lekarz potrafi już podczas rutynowej kontroli, wykryć przy pomocy stetoskopu np. problemy z sercem czy zwężenie naczyń krwionośnych. Postawienie diagnozy w oparciu o dźwięki słyszane w słuchawkach lekarskich nie jest jednak łatwe i stanowi nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla młodych adeptów medycyny.

Dlatego właśnie firma 3M Poland we współpracy z polskim oddziałem Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny, stworzyła unikalny w skali Europy program pod nazwą „Akademia Osłuchiwania”, podczas którego uczestnicy mają szansę doskonalić swoje umiejętności w zakresie trudnej sztuki osłuchiwania pacjentów. W ramach projektu zorganizowane zostały warsztaty w czterech miastach Polski – Warszawie, Poznaniu, Łodzi oraz Zabrzu, podczas których przyszli lekarze pogłębiali wiedzę z zakresu klinicznych aspektów osłuchiwania serca. Łącznie, we wszystkich spotkaniach, które odbywały się od kwietnia do czerwca, udział wzięło łącznie około 250 studentów medycyny. Tajniki właściwego osłuchiwania pacjentów przedstawiał słuchaczom prof. Jarosław Drożdż, wybitny specjalista z zakresu kardiologii i chorób wewnętrznych, kierujący Kliniką Kardiologii oraz Katedry Kardiologii, Kardiochirurgii i Chorób Naczyń Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Podczas naszych warsztatów studenci poznają zarówno te mniej, jak  i bardziej  zaawansowane wady serca. Podejmują decyzje kliniczne, a umiejętność rozstrzygania tego, z jaką wadą mają do czynienia czy jak bardzo jest zaawansowana, ma wpływ na to jakie leczenie  kolejni lekarze specjaliści podejmą w przyszłości. Daje to efekty w postaci lepszej diagnostyki i  efektywniejszego dopasowania terapii dla rzeszy pacjentów w Polsce – powiedział profesor.

Wielu adeptów medycyny podkreśla, że podobna inicjatywa była bardzo potrzebna, aby pogłębić wiedzę wyniesioną ze studiów i sprawdzić swoje umiejętności w praktyce. „Akademia Osłuchiwania” to jednak nie tylko wyjątkowa akcja dedykowana bardzo ważnemu aspektowi pracy lekarzy. To także niepowtarzalna okazja do poznania autorytetów świata medycyny. – Każdy powinien przyjść na takie warsztaty. Pan prof. Drożdż to po prostu chodząca encyklopedia, a przy tym przemiły człowiek – podsumował jeden z uczestników.

Bez dobrego sprzętu ani rusz!

Poza możliwością zdobycia informacji na temat typowych zjawisk osłuchowych, uczestnicy Akademii mieli także szansę poznania najpopularniejszej wśród lekarzy marki stetoskopów – Littmann® oraz jej najnowszego modelu – 3M™ Littmann® Classic III. Model zapewnia możliwość osłuchu niskich oraz wysokich tonów (w zależności od siły nacisku), a wysoka czułość akustyczna nie tylko oferuje doskonałą jakość badania, ale też ułatwia pracę, szczególnie początkujących lekarzy. Ponadto stetoskop odznacza się większą wytrzymałością, dzięki nowej konstrukcji przewodu oraz odpornością na plamy. Model ten przypadnie do gustu również pacjentom – ciepła obwódka dookoła głowicy zapewnia komfort osobie badanej.

 –W firmie 3M wierzymy, że inwestycja w rozwój medycyny to inwestycja w przyszłość i  szansa na pośrednią pomoc tysiącom, a nawet milionom pacjentów. Stale pracujemy nad dostarczaniem najlepszych rozwiązań, które pomogą lekarzom w ich wysiłkach ratowania najwyższej wartości, jaką jest ludzkie zdrowie – powiedziała Aleksandra Morawska, koordynator ds. marketingu dywizji medycznej 3M Poland. – Doskonały sprzęt to jednak nie wszystko. Przyszłym lekarzom chcemy pomóc również od strony merytorycznej, zapewnić szansę na zwiększenie ich umiejętności. Tak właśnie zrodziła się ta niezwykła inicjatywa – dodała.

3M Poland jest nie tylko producentem wysokiej jakości sprzętu medycznego, ale także promotorem wysokich standardów w tej wymagającej branży. Stworzenie przez firmę unikalnego projektu edukacyjnego skierowanego do studentów kierunków medycznych jest jednym z przykładów zaangażowania 3M w ważną działalność prospołeczną oraz dowodem na wysoką świadomość firmy związaną z przyszłymi wyzwaniami służby zdrowia, które związane będą z postępującym starzeniem się społeczeństw.

[1] IPSOS badanie ilościowo jakościowe styczeń 2016             

[2] GUS - Zdrowie i zachowanie zdrowotne mieszkańców Polski w świetle Europejskiego Ankietowego Badania Zdrowia (EHIS) 2014 r.

O firmie 3M

W ramach struktur 3M wykorzystujemy i dzielimy się odkryciami naukowymi naszej firmy, aby ulepszać codzienne życie milionów ludzi na całym świecie. Wartość sprzedaży 3M sięga ponad 30 miliardów dolarów, a 90 000 naszych pracowników efektywnie współpracuje z Klientami na całym świecie. Więcej na temat kreatywnych i odpowiadających na światowe problemy rozwiązań 3M - można przeczytać na stronie internetowej www.3M.com lub obserwując kanał firmy na Twitterze pod nazwą @3M lub @3MNewsroom.

O 3M w Polsce

3M Poland Sp. z o.o. jest oddziałem międzynarodowego koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. W 2016 roku 3M obchodził 25-lecie działalności na polskim rynku. W tym czasie firma zainwestowała w naszym kraju ponad 500 mln USD.  3M w Polsce posiada cztery ośrodki produkcyjne: dwa we Wrocławiu, w Janinowie k/Grodziska Mazowieckiego oraz Rabce. Firma zatrudnia ponad 3 000 pracowników i oferuje około 10 000 produktów w ramach 5 grup biznesowych: Ochrona Zdrowia, Produkty Konsumenckie, Bezpieczeństwo i Grafika, Przemysł, Elektronika i Energetyka. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k/Warszawy. W czerwcu 2013 roku we Wrocławiu swoją działalność rozpoczęło nowoczesne Centrum Innowacji 3M, przestrzeń w której firma prezentuje innowacyjne technologie i rozwiązania. Dwa lata później, również we Wrocławiu, koncern uruchomił Centrum Usług Wspólnych 3M na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Zaangażowanie i wkład firmy w rozwój polskiej gospodarki zostały wielokrotnie  nagrodzone. Na przestrzeni ostatnich lat, 3M Poland otrzymał m.in. w 2016 roku wyróżnienie PAIIZ za całokształt działalności oraz Wektor 2016 za współpracą z biznesem i lokalną społecznością, a w 2015 roku odznakę honorową za zasługi dla rozwoju gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej przyznaną przez Ministerstwo Rozwoju. Firma 3M Poland tworzy dla swoich pracowników doskonałe warunki pracy i możliwości rozwoju, czego dowodzi otrzymywanie przez kilka lat z rzędu tytułu Solidnego Pracodawcy czy podwójnego wyróżnienia Great Place to Work® w 2017 oraz 2016 roku. Działalność firmy 3M Poland jest doceniana także przez organizacje branżowe. W 2017 roku projekt marketingowy 3M pod hasłem „Starcie Szlifierzy” wyróżniono Brązowym Mieczem KTR. Rok wcześniej projekt ten został nagrodzony przez Związek Firm PR Srebrnym oraz Złotym Spinaczem, a kampania reklamowa promująca naukowe rozwiązania firmy 3M zdobyła brązową statuetkę Effie®.